Tento weblog je zaměřen na webdesign, CSS, XHTML a moderní trendy používané při vývoji webových aplikací. Jeho úkolem je (bude) poskytovat zajímavé informace z oblasti vývoje webových aplikací a projektů. Je určen profesionálům i amatérům, chtějícím si rozšířit své obzory v oblasti vývoje webových aplikací.
Nacházíte se v sekci: BlahaSoft.cz >> Weblog >> Úvodní stránka
Internetový obchod BlahaSoft splňuje pravidla základní úrovně přístupnosti podle metodiky Blindfriendly webu (s malou výhradou k barvě navštívených odkazů). 23. 5. 2005 byl proto BlahaSoft vložen do katalogu Blindfriendly webu.
Domnívám se, že tato zpráva je pro návštěvníky obchodu pozitivní, a to nejen pro návštěvníky zrakově postižené. Méně pozitivní se mi ale zdá fakt, že v sekci internetové obchody Blindfriendly katalogu je BlahaSoft jediným webem...
Nedaří se nedaří, obohacovat můj weblog pravidelnými příspěvky. Spousta práce a dalších zájmů a na weblog nezbývá čas. Mrzí mě to, nicméně od posledního příspěvku vznikly dva nové projekty.
...doma řezali je málo, jak se zdálo, kam to vede se ptám!
Tak tohle kdysi zpívala Petra Janů ve svižném rokenrolovém rytmu, pamětníci jako já jistě pamatují. Mládež sedmdesátých let asi musela být vážně zkažená!
Zrovna tenhle týden jsem narazil na takové vykutálené mládence. Místo aby odpočívali a sbírali síly do důchodu, chtějí pracovat. A nejen to. Chtějí dokonce podnikat! Cožpak pánové nevíte, že soudruh Škromach dře na ministerstvu jako vůl kůň, aby vám zajistil bezstarostný život bez práce za státní peníze? Že z vydělaných deseti tisíc budete muset dvanáct odevzdat státu a na zbývající dva si půjčit? Že prací si vyděláte možná na slanou vodu, ale rozhodně ne na víc? Že z vašich těžce vydělaných peněz budete živit zhruba 500 000 000 nesmírně výkonných úředníků?
Ptáte se o kom pořád mluvím? No přece o Vítu Dlouhém a jeho Dlouhém Webdesignu.
Ještě jsem vás pánové nepřesvědčil, že jdete špatnou cestou? Ještě pořád se do toho chcete pustit?
Tak hodně z(m)daru! :-)
Už docela dlouho jsem nepublikoval žádný příspěvek. Důvodem je totální zaneprázdnění prací (SoftDeC mě velice vytěžuje), stěhování z Prahy do Plzně a spousta dalších událostí. Takže se omlouvám všem, kteří si zde v poslední době nemohli přečíst nic nového. Ale udělal jsem si čas a pár novinek se našlo.
Zavedl jsem komentáře k příspěvkům. Komentáře jsou řešené pomocí PHP skriptů od Libora Krayzela. Rozcházel jsem je sice až do půlnoci a povedlo se. Takže můžete směle komentovat :-)
Po dlouhé odmlce začínám konečně pracovat na svém e-shopu. Jak už jsem napsal ve svém prvním příspěvku, rád bych na této doméně spustil internetový obchod se softwarem. Protože nemám čas vytvářet technické řešení e-shopu úplně od začátku, poohlížel jsem se po již hotových opensource řešeních. Původně se mi zalíbil projekt OsCommerce (spousta funkčnosti, zajímavý design, česká lokalizace). Nicméně v momentě, kdy jsem potřeboval tenhle produkt "ohnout" k obrazu svému, jsem zjistil, že je to docela velký a nepružný moloch. Má těžce tabulkový layout, téměž vůbec neoddělenou aplikační logiku od vzhledu a velice složitý a těžkopádný PHP kód. Chvíli jsem se s tím pral, ale práce neubývala, zato můj elán ano.
Začal jsem se poohlížet po řešení jiném. Stáhl a prozkoumal jsem kdejaký volně šiřitelný produkt na bázi PHP, ale pořád jsem si z nejrůznějších důvodů nemohl vybrat. Nicméně nyní se zdá, že jsem snad konečně našel něco použitelného pro mě. A co to je? Inu to se dozvíte v dalším příspěvku. Tak se těšte :-)
Dušan vyzývá k několika krokům a doporučení (cituji):
Dušan: Vyzývám provozovatele stránky google.cz, aby na stránku Google.cz napsali výrazné vysvětlení, jak se to s Googlem má a přidali výrazný odkaz na stránku www.google.com. Dokud tak neučiní, budu jejich počínání považovat za společensky škodlivé a neetické.
Můj komentář: Je pravda, že na stránce Google.cz není napsáno, že tento vyhledávač nemá s Google.com nic společného, kromě jména domény. Nicméně odkaz na stránku Google.com tam je. Sice jako jeden z mnoha dalších, ale je.
Dušan: Doporučuji všem, aby vysvětlovali kamarádům a známým, jak se to s doménou google.cz má.
Můj komentář: S tím lze jen souhlasit, pokud budou vysvětlována fakta bez osobních emocí.
Dušan: Prosím všechny, kdo odkazují na doménu google.cz, aby odkaz zrušili.
Můj komentář: S tím nesouhlasím, nevidím k tomu důvod, pokud budou opět odkazy řádně vysvětleny, kam že se to vlastně uživatel může dostat.
Dušan: Prosím všechny, komu leží na srdci budoucnost českého internetu a vzdělanost národa, aby si udělali podobnou samostatnou informační stránku o google.cz, jako je tato, a vzájemně na sebe odkazovali, nejlépe s textem odkazu "google.cz". Dejte pozor, abyste nekopírovali brand Google. Zároveň prosím odkazujte také na www.google.com.
Můj komentář: Tohle už mi připadá jako navádění k něčemu, co se mi skutečně nelíbí. Tímto pzůsobem chceme bojovat za osvětu uživatelů? Je to skutečně čistý způsob?
Dušan: Nechci na toto téma rozpoutat řetězové maily nebo spamy. Nechte prosím každého, ať si na situaci udělá názor sám.
Můj komentář: Stalo se, udělal jsem si názor, byť není zcela totožný s autorem.
Nikdy jsem neměl rád hromadné akce typu "Hrr na ně". Vím, že tento počin si klade za cíl prospět obyčejným uživatelům internetu a zabránit jejich matení, ke kterému může docházet. Ale nelíbí se mi styl provedení. Koho si vybereme příště? Co třeba taková ATI.cz? Neparazituje náhodou na značce ATI.com? Kdo to rozhodne?
Na Oříšku dnes vyšel výborný článek o Javascriptu.
Sám mám na věc velmi podobný názor - používejme JavaScript tam, kde uživatelům prospívá a pomáhá a vyhýbejme se mu tam, kde může uživatelům škodit. A nikdy nezapomínejme na to, že JavaScript je silně proprietární technologie!
Zdá se, že zde máme další flamewar - o tom, kam se ubírá současný webdesign. Yuhů a Marek Prokop odkazují ve svých dnešních spotech na článek Web design going in the wrong direction?, který pojednává o kvalitě webu a o tvorbě webu "pro" moderní technologie nebo "pro" lidi.
Osobně tomuto problému příliš nerozumím a myslím si, že je umělý. Weby děláme především pro lidi. Google na náš web přijde párkrát za měsíc, lidi k nám budou chodit každý den. Lidi jsou cílem, ne nástrojem.
Weby děláme s využitím technologií - starých nebo nových, moderních nebo muzeálních. Technologie je nástroj, ne cíl.
Vím, že nelze striktně oddělit technologie (jak) a uživatele (pro koho). Tematicky zaměřený web (pro teenagery) bude (může) vyžadovat tematicky zaměřené technologie (Flash). Ale dobrý webdesignér by měl umět vytvořit kvalitní (technologicky) web cílený pro jeho uživatele. Technologicky moderní (i nemoderní) webdesignér by měl být zaměřen především na lidi. Pokud není, je to špatně.
Související odkazy:
Na můj příspěvek Proč je tabulkový layout používaný? reagoval sám Yuhů. Pro začínajícího bloggera národní svátek :) Napsal zdravě a konstruktivně kritický komentář mého příspěvku, čímž mě velmi potěšil, ačkoli jsem si jako ješitný začínající blogger samozřejmě myslel, že můj příspěvek je naprosto super, pravdivý, bez jediné chyby na kráse :) Tímto mu děkuji a doufám, že se nebude příliš zlobit, když zde na jeho názory budu reagovat. Vlastně jen na jeden (na ostatní nemám teď čas, snad příští týden), doufám že nebude příliš vytržen z kontextu.
Yuhů mně mimo jiné napsal: Zkoumání webů je zajímavé. Chybějící doctype podle mě není dobře nebo špatně. Uvedu několik důvodů, proč si mysím, že chybějící DOCTYPE u firemní prezentace je špatně.
Firemní prezentace by měla být především profesionální prezentace. Jako profesionální prezentace by měla obsahovat co nejméně chyb (technických, jazykových, informačních atd.). Stránky bez DOCTYPE nejdou zvalidovat, tudíž nelze vyloučit, že technické chyby v HTML kódu neobsahují. A stránka firemní webové prezentace obsahující (technické) chyby není profesionální - ať z hlediska vytvořitele (webdesignérské firmy), nebo z hlediska zadavatele (prezentované firmy). bez ohledu na velikost firmy, objem zaplacených peněz atd.
Nelze akceptovat ani námitku, že obyčejný uživatel to přece nepozná. Možná nepozná, resp. pravděpodobně nepozná, pokud jsou stránky jinak dobře napsané. Ale je to totéž, jako kdyby programátor napsal a odevzdal C++ kód, ve kterém kompilátor našel varování (warnings). Program také patrně bude fungovat a nikdo to nepozná, ale z hlediska programátora to není profesionální.
Jiná situace je u amatérských stránek a stránek, které si nečiní komerční ambice (do této kategorie samozřejmě nelze zahrnout weby strátní správy apod.). Zde jsou v zásadě jakékoli chyby prezentace (technické, jazykové, informační atd.) odůvodnitelné a pochopitelné. Ale u prezentací firemních a komerčních toto z důvodu profesionality akceptovatelné není (alespoň pro mě).
V tomto příspěvku nechci rozebírat výhody a nevýhody tabulkového vs. beztabulkového layoutu, to přede mnou již udělali jiní, viz např. příspěvěk CSS versus tabulkový layout na Pixyho weblogu, příspěvek Skutečné výhody CSS layoutu na Yuhůově weblogu atd. Jakožto zastánce beztabulkového layoutu webových stránek jsem o víkendu zkusmo nahlédl do HTML kódu některých velkých českých firem. Chtěl jsem vědět, jak ony se staví k tomuto problému a ke svým webovým prezentacím obecně. Samozřejmě nejde o reprezentativní průzkum nebo statistický vzorek, jen o moji soukromou iniciativu.
A proč zrovna velké firmy? Vývoj firemní webové prezentace je činnost, která firmu reprezentuje před jejími zákazníky a spadá (z valné části) do oblasti reklamní a prezentační. Větší a velká firma se může (musí) v této oblasti více "rozšoupnout" a také si může vahou své autority (a peněz samozřejmě) zajistit přesně splnění svých nároků a požadavků na svůj výsledný web. Neboť výroba webových prezentací je (až na prvním místě) o penězích, a ty mohou hrát u menších a malých firem velmi významnou roli.
Vybral jsem pár firem z různých oborů (IT, banka, e-shop atd.). U každého webu jsem zkoumal pouze to, zda layut úvodní stránky je tabulkový nebo beztabulkový. A jde jsou výsledky mého jednoduchého testu:
Jako zastánce beztabulkového layoutu jsem tímto stavem docela překvapen (obzvláště u IT firem a u naprosto archaického kódu Vltavy), nicméně zdá se, že výše jmenované firmy beztabulkový layout prostě nepotřebují, respektive, že ještě nepochopily, k čemu a proč by jim byl dobrý.
Pro mě (jako pro zastánce moderních přístupů ke tvorbě webu) z toho vyplývá jedna podstatná věc: čím větší a silnější (finančně) je zákazník webdesignéra, tím méně může webdesignér prosazovat do svého díla moderní přístupy typu SEO, přístupnost, použitelnost atd. Velký zákazník ví co chce, a není v zásadě možné mu vysvětlit, že pokud bude chtít něco jiného (tzn. informačně bohatý a přístupný web), bude to pro něj v konečném důsledku (alespoň by to tak podle moderních teorií mělo být) lepší. Velký zákazník je tedy pro moderního webdesignéra (z pohledu technického, ne finančního) skutečným morem :)
Ve svém zítřejším příspěvku bych se na toto téma pokusil (velice zlehka) navázat.
Copyright © Jan Bláha, Všechna práva vyhrazena ®
Stránky jsou tvořeny podle kritérií XHTML 1.0 Strict,
jsou CSS validní
a splňují kritéria přístupnosti Dogma W4.
Weblog je generován offline editorem EasyBlog. Autorem původní šablony je Vít Dlouhý.