YAWAW - Weblog o webdesignu, CSS, XHTML a moderním vývoji webových aplikací

Menu:
Archív weblogu:
Další odkazy:

YAWAW (Yet Another Weblog About Webdesign) - Weblog o webdesignu

Tento weblog je zaměřen na webdesign, CSS, XHTML a moderní trendy používané při vývoji webových aplikací. Jeho úkolem je (bude) poskytovat zajímavé informace z oblasti vývoje webových aplikací a projektů. Je určen profesionálům i amatérům, chtějícím si rozšířit své obzory v oblasti vývoje webových aplikací.

Nacházíte se v sekci: BlahaSoft.cz >> Weblog >> Archiv

JavaScript může být prasárna

Na Oříšku dnes vyšel výborný článek o Javascriptu.

Sám mám na věc velmi podobný názor - používejme JavaScript tam, kde uživatelům prospívá a pomáhá a vyhýbejme se mu tam, kde může uživatelům škodit. A nikdy nezapomínejme na to, že JavaScript je silně proprietární technologie!

Autor: Jan Bláha, vloženo: 31. 03. 2004 21:20, Trvalý odkaz Názory 

Pro koho děláme weby?

Zdá se, že zde máme další flamewar - o tom, kam se ubírá současný webdesign. Yuhů a Marek Prokop odkazují ve svých dnešních spotech na článek Web design going in the wrong direction?, který pojednává o kvalitě webu a o tvorbě webu "pro" moderní technologie nebo "pro" lidi.

Pro koho děláme weby

Osobně tomuto problému příliš nerozumím a myslím si, že je umělý. Weby děláme především pro lidi. Google na náš web přijde párkrát za měsíc, lidi k nám budou chodit každý den. Lidi jsou cílem, ne nástrojem.

Jak a čím děláme weby

Weby děláme s využitím technologií - starých nebo nových, moderních nebo muzeálních. Technologie je nástroj, ne cíl.

Jasný závěr?

Vím, že nelze striktně oddělit technologie (jak) a uživatele (pro koho). Tematicky zaměřený web (pro teenagery) bude (může) vyžadovat tematicky zaměřené technologie (Flash). Ale dobrý webdesignér by měl umět vytvořit kvalitní (technologicky) web cílený pro jeho uživatele. Technologicky moderní (i nemoderní) webdesignér by měl být zaměřen především na lidi. Pokud není, je to špatně.

Související odkazy:

Autor: Jan Bláha, vloženo: 24. 03. 2004 20:18, Trvalý odkaz Názory 

DOCTYPE u firemních prezentací ano či ne?

Napsal mi Yuhů

Na můj příspěvek Proč je tabulkový layout používaný? reagoval sám Yuhů. Pro začínajícího bloggera národní svátek :) Napsal zdravě a konstruktivně kritický komentář mého příspěvku, čímž mě velmi potěšil, ačkoli jsem si jako ješitný začínající blogger samozřejmě myslel, že můj příspěvek je naprosto super, pravdivý, bez jediné chyby na kráse :) Tímto mu děkuji a doufám, že se nebude příliš zlobit, když zde na jeho názory budu reagovat. Vlastně jen na jeden (na ostatní nemám teď čas, snad příští týden), doufám že nebude příliš vytržen z kontextu.

DOCTYPE u firemních prezentací

Yuhů mně mimo jiné napsal: Zkoumání webů je zajímavé. Chybějící doctype podle mě není dobře nebo špatně. Uvedu několik důvodů, proč si mysím, že chybějící DOCTYPE u firemní prezentace je špatně.

Firemní prezentace by měla být především profesionální prezentace. Jako profesionální prezentace by měla obsahovat co nejméně chyb (technických, jazykových, informačních atd.). Stránky bez DOCTYPE nejdou zvalidovat, tudíž nelze vyloučit, že technické chyby v HTML kódu neobsahují. A stránka firemní webové prezentace obsahující (technické) chyby není profesionální - ať z hlediska vytvořitele (webdesignérské firmy), nebo z hlediska zadavatele (prezentované firmy). bez ohledu na velikost firmy, objem zaplacených peněz atd.

Nelze akceptovat ani námitku, že obyčejný uživatel to přece nepozná. Možná nepozná, resp. pravděpodobně nepozná, pokud jsou stránky jinak dobře napsané. Ale je to totéž, jako kdyby programátor napsal a odevzdal C++ kód, ve kterém kompilátor našel varování (warnings). Program také patrně bude fungovat a nikdo to nepozná, ale z hlediska programátora to není profesionální.

Jiná situace je u amatérských stránek a stránek, které si nečiní komerční ambice (do této kategorie samozřejmě nelze zahrnout weby strátní správy apod.). Zde jsou v zásadě jakékoli chyby prezentace (technické, jazykové, informační atd.) odůvodnitelné a pochopitelné. Ale u prezentací firemních a komerčních toto z důvodu profesionality akceptovatelné není (alespoň pro mě).

Autor: Jan Bláha, vloženo: 05. 03. 2004 08:51, Trvalý odkaz Názory 

Proč je tabulkový layout používaný?

Zkoumání webů velkých firem

V tomto příspěvku nechci rozebírat výhody a nevýhody tabulkového vs. beztabulkového layoutu, to přede mnou již udělali jiní, viz např. příspěvěk CSS versus tabulkový layout na Pixyho weblogu, příspěvek Skutečné výhody CSS layoutu na Yuhůově weblogu atd. Jakožto zastánce beztabulkového layoutu webových stránek jsem o víkendu zkusmo nahlédl do HTML kódu některých velkých českých firem. Chtěl jsem vědět, jak ony se staví k tomuto problému a ke svým webovým prezentacím obecně. Samozřejmě nejde o reprezentativní průzkum nebo statistický vzorek, jen o moji soukromou iniciativu.

A proč zrovna velké firmy? Vývoj firemní webové prezentace je činnost, která firmu reprezentuje před jejími zákazníky a spadá (z valné části) do oblasti reklamní a prezentační. Větší a velká firma se může (musí) v této oblasti více "rozšoupnout" a také si může vahou své autority (a peněz samozřejmě) zajistit přesně splnění svých nároků a požadavků na svůj výsledný web. Neboť výroba webových prezentací je (až na prvním místě) o penězích, a ty mohou hrát u menších a malých firem velmi významnou roli.

Zkoumané weby

Vybral jsem pár firem z různých oborů (IT, banka, e-shop atd.). U každého webu jsem zkoumal pouze to, zda layut úvodní stránky je tabulkový nebo beztabulkový. A jde jsou výsledky mého jednoduchého testu:

  1. Microsoft CZ: Web je založen na tabulkovým layoutu, chybí DOCTYPE.
  2. ČEZ: Web je založen na tabulkovým layoutu, chybí DOCTYPE.
  3. Unicorn: Web je založen na tabulkovým layoutu, chybí DOCTYPE.
  4. Komerční banka: Web je založen na tabulkovým layoutu a Flashi, chybí DOCTYPE.
  5. Logica CZ: Web je založen na tabulkovým layoutu.
  6. Vltava: Web je založen na tabulkovým layoutu, HTML 3.2.
  7. E-proton: Web je založen na tabulkovým layoutu, HTML 3.2, kód je naprosto šílený. Web vytvořila firma B2W, jejíž web vypadá naprosto stejně šíleně.
  8. Autocont CZ: Web je založen na tabulkovým layoutu, vytvořen pomocí generátoru Microsoft Visual Studio 7.0
  9. Dell CZ: Web je založen na tabulkovým layoutu.

Jako zastánce beztabulkového layoutu jsem tímto stavem docela překvapen (obzvláště u IT firem a u naprosto archaického kódu Vltavy), nicméně zdá se, že výše jmenované firmy beztabulkový layout prostě nepotřebují, respektive, že ještě nepochopily, k čemu a proč by jim byl dobrý.

Autor: Jan Bláha, vloženo: 02. 03. 2004 13:11, Trvalý odkaz Názory 

Kdo komu za co platí

Webdesignéři, klienti a zákazníci

Yuhů ve svém dnešním článku Zákazníci webdesignérů versus uživatelé webů rozebírá vztah zákazník x webdesignér a uživatel x firma. Rozebírá přístupy k webovým stránkám z hledicka (platícího) zákazníka webdesignérské firmy a z hlediska uživatele těchto stránek.

A co z toho plyne?

Pro mě (jako pro zastánce moderních přístupů ke tvorbě webu) z toho vyplývá jedna podstatná věc: čím větší a silnější (finančně) je zákazník webdesignéra, tím méně může webdesignér prosazovat do svého díla moderní přístupy typu SEO, přístupnost, použitelnost atd. Velký zákazník ví co chce, a není v zásadě možné mu vysvětlit, že pokud bude chtít něco jiného (tzn. informačně bohatý a přístupný web), bude to pro něj v konečném důsledku (alespoň by to tak podle moderních teorií mělo být) lepší. Velký zákazník je tedy pro moderního webdesignéra (z pohledu technického, ne finančního) skutečným morem :)

Ve svém zítřejším příspěvku bych se na toto téma pokusil (velice zlehka) navázat.

Autor: Jan Bláha, vloženo: 02. 03. 2004 07:50, Trvalý odkaz Názory 
Zápatí:

Copyright © Jan Bláha, Všechna práva vyhrazena ®
Stránky jsou tvořeny podle kritérií XHTML 1.0 Strict, jsou CSS validní a splňují kritéria přístupnosti Dogma W4.

Weblog je generován offline editorem EasyBlog. Autorem původní šablony je Vít Dlouhý.